Open brief

14 november 2023

 

OPEN BRIEF aan allen betrokken bij de OPVOEDING en BEHANDELING van KINDEREN met

ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN zoals Developmental Coordination Disorder (DCD), Attention

Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), Autismespectrumstoornis (ASS) en

LEERSTOORNISSEN zoals dyslexie en dyscalculie.

 

 

Geachte,

 

Met dit schrijven willen wij uw aandacht vestigen op een wildgroei van behandelingen

aangeboden aan kinderen met ontwikkelings- en leerstoornissen waarvoor er geen bewijs van

werkzaamheid bestaat.

 

Een van deze ontwikkelingsstoornissen, Developmental Coordination Disorder (DCD) geeft

problemen in de motorische coördinatie. Gezien DCD vaak samen voorkomt met andere

ontwikkelings- en leerstoornissen (bv. Autismespectrumstoornis, Attention Deficit

Hyperactivity Disorder, dyslexie, en dyscalculie) werd vroeger gesuggereerd dat motorische

problemen aan de grondslag konden liggen van deze verschillende stoornissen.

 

Bij verschillende behandelmethoden zoals Bodymap, BrainGym, Reflexintegratie Therapie

(bvb. INPP) en Kritische Ontwikkelingsbegeleiding volgens Hendrickx, worden motorische

oefeningen gebruikt in de veronderstelling dat deze kunnen helpen om de hersenen te

"herprogrammeren". Deze behandelmethoden beweren ook te helpen bij de behandeling van

lateralisatie problemen. Lateralisatie verwijst naar de ontwikkeling van handvoorkeur, links-

rechts richting bij het lezen, schrijven en/of rekenen. Meer dan ooit merken we dat

lateralisatie problemen vaak een reden zijn voor doorverwijzing naar de kinesitherapeut. Er is

geen enkel wetenschappelijk bewijs dat deze problemen verbeterd kunnen worden met de

eerder genoemde behandelmethoden. Deze methoden zijn veelal gebaseerd op verouderde

en achterhaalde neurologische inzichten en verstrekken misleidende informatie over

oorzaken van leer- en ontwikkelingsstoornissen. Ze wekken de illusie dat kinderen ‘genezen’

kunnen worden, wat tot grote teleurstelling kan leiden als dit niet lukt. Daarom zien wij, als

professionals op dit gebied, geen enkele reden om deze methoden te blijven gebruiken,

promoten of onderwijzen.

 

We merken echter dat verschillende hulpverleners en scholen deze methodes actief

promoten, onder andere via websites en sociale media. Sommige van deze methodes worden

zelfs geaccrediteerd onder andere binnen de kwaliteitszorg van de kinesitherapie.

Pseudowetenschappelijke lezingen en trainingen worden aangeboden aan scholen, ouders,

kinderdagverblijven en therapeuten. Verschillende scholen en ondersteuningsnetwerken

besteden dan ook middelen aan training in deze methoden. Bijgevolg stellen leerkrachten

zonder enige (para)medische opleiding uitgebreide ‘rapporten’ op en bevelen ze bepaalde

oefeningen aan die cruciaal zouden zijn voor de verdere ontwikkeling van het kind. Dit kan

leiden tot onnodige ongerustheid bij ouders en in sommige gevallen tot gebrek aan

doorverwijzing met laattijdige of gemiste diagnoses tot gevolg. Nochtans zijn er internationaal

aanvaarde Europese richtlijnen (Blank et al., 2019) die aangeven dat deze behandelmethoden

vanwege het gebrek aan wetenschappelijk bewijs niet aanbevolen kunnen worden. Hoewel

verre van volledig, kunnen voor sommige ontwikkelingsstoornissen andere

informatiebronnen geraadpleegd worden om evidence-based informatie en richtlijnen te

krijgen (b.v. via de klinische praktijkrichtlijnen van Het Federaal Kenniscentrum voor de

Gezondheidszorg (KCE) (fgov.be) of de Nederlandse Richtlijnendatabase.nl. Door middel van

klinisch onderzoek zijn we allemaal toegewijd om voortdurend bij te dragen aan de

verbetering van deze richtlijnen.

 

Scholen, ouders en zorgverleners, waaronder pediaters, kinderneurologen, kinderpsychiaters

en Centra voor Leerlingenbegeleiding, moeten zich ervan bewust zijn dat er geen

wetenschappelijk bewijs is dat deze methodes effectief zijn om kinderen met ontwikkelings-

en leerstoornissen te helpen en dat deze kinderen dus behandeling en ondersteuning missen

die wel bewezen effectief is. Er zijn duidelijke overheidsrichtlijnen nodig voor professionele

zorgverleners en onderwijsinstellingen, zodat deze methodes niet langer worden aangeboden

als oplossing voor ontwikkelings- en leerstoornissen. Naar onze mening dient de overheid

ervoor te zorgen dat de schaarse middelen voor onderwijsondersteuners, ergo- en

kinesitherapeuten efficiënt worden gebruikt en niet worden besteed aan

pseudowetenschappelijke methoden.

We betreuren het dat de overheid dergelijke zorg en ondersteuning financiert. Wij hopen dat

u onze aanbevelingen ter harte neemt, en zijn bereid om hierover met u in overleg te gaan.

 

Met de meest hoogachting,

 

Universiteit Gent

 

Prof. em. dr. Hilde Van Waelvelde

Professor pediatrisch kinesitherapie, Departement Revalidatiewetenschappen,

Universiteit Gent.

 

Prof. dr. Lynn Bar-On

Assistent professor pediatrische kinesitherapie, Departement Revalidatiewetenschappen,

Universiteit Gent.

 

Prof. Christine Van den Broeck

Professor pediatrisch kinesitherapie, Departement Revalidatiewetenschappen,

Universiteit Gent.

 

Prof. dr. Annemie Desoete

Professor Experimenteel-klinische en Gezondheidspsychologie, Universiteit Gent en

Arteveldehogeschool.

 

Prof. dr. Herbert Roeyers

Professor klinische psychologie op het gebied van de ontwikkelingsstoornissen

Experimenteel-Klinische en Gezondheidspsychologie, Universiteit Gent.

 

Prof. Petra Warreyn

Assistent professor klinische psychologie, vakgroep Experimenteel-klinische en

Gezondheidspsychologie, FPPW, Universiteit Gent.

 

Prof. dr. Roeljan Wiersema

Professor Experimenteel-klinische en Gezondheidspsychologie, Universiteit Gent.

Ontwikkelingspsycholoog, expert in autismespectrumstoornis en ADHD

 

Prof. dr. Matthieu Lenoir

Professor Bewegingswetenschappen, Vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen,

Universiteit Gent.

 

Barbara De Mey

Pediatrisch kinesitherapeut en assistent Departement Revalidatiewetenschappen,

Universiteit Gent.

 

Griet Dewitte

Pediatrisch kinesitherapeut, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen UZ Gent en assistent

Departement Revalidatiewetenschappen, Universiteit Gent.

 

Katleen Onderbeke

Pediatrisch kinesitherapeut en assistent Departement Revalidatiewetenschappen,

Universiteit Gent.

 

Nina Vens

Pediatrisch kinesitherapeut, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen UZ Gent en assistent

Departement Revalidatiewetenschappen, Universiteit Gent.

 

Bieke Samijn

Postdoctoraal onderzoeker, Departement Revalidatiewetenschappen, Universiteit Gent

en pediatrische kinesitherapeut, UZ Gent.

 

Jorn Ockerman

Pediatrische kinesitherapeut en doctoraatsonderzoeker, Departement

Revalidatiewetenschappen, Universiteit Gent.

 

Amy De Roubaix

Pediatrische kinesitherapeut en doctoraatsonderzoeker, Departement

Revalidatiewetenschappen, Universiteit Gent.

 

Michelle Verhoeven

Bewegingswetenschapper en doctoraatsonderzoekster, Departement

Revalidatiewetenschappen, Universiteit Gent.

  

Mathilde Joos

Pediatrische kinesitherapeut en praktijk assistent Departement

Revalidatiewetenschappen, Universiteit Gent.

 

Florien Buysse

Pediatrisch kinesitherapeut en praktijk assistent Departement Revalidatiewetenschappen,

Universiteit Gent.

 

KU Leuven

 

Prof. dr. Tine Van Damme

Assistent professor revalidatie in de geestelijke gezondheidszorg, Departement

Revalidatiewetenschappen, Expertisecentrum Autisme, UPC Z.Org, KU Leuven.

 

Prof. dr. Pol Ghesquière

Professor Orthopedagogiek, Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, KU Leuven.

 

Prof. dr. Marina Danckaerts, MD

Professor Kinder- en Jeugdpsychiatrie, Departement Neurowetenschappen KU Leuven.

 

Prof. dr. Jean Steyaert, MD

Professor in Child & adolescent psychiatry KU Leuven, Leuven Autism Research

consortium.

 

Dr. Lisa Mailleux

Postdoctorale onderzoeker pediatrische revalidatiewetenschappen,

Departement Revalidatiewetenschappen, KU Leuven.

 

Anoushka Thoen

Kinesitherapeut en doctoraatsonderzoeker, revalidatie in de geestelijke gezondheidszorg,

Departement Revalidatiewetenschappen, KU Leuven.

 

Anke Arkesteyn

Doctoraatsonderzoekster, revalidatie in de geestelijke gezondheidszorg, Departement

Revalidatiewetenschappen, KU Leuven.

 

Veerle Algoed

Pediatrische kinesitherapeut, UZ Leuven.

 

Britta Hanssen

Postdoctoraal onderzoeker, Departement of Revalidatiewetenschappen, KU Leuven en

departement of fysische revalidatiegeneeskunde, UZ Leuven.

 

Université libre de Bruxelles

 

Prof. dr. Bernard Dan

Kinderneuroloog, Inkendaal Revalidatieziekenhuis, Professor neurowetenschappen en

ontwikkelingspsychologie, Psychologische Wetenschappen en Educatie, ULB.

 

Vrije Universiteit Brussel

 

Prof. dr. Marc Degelaen

Directeur Revalidatieziekenhuis Inkendaal

Professor Rehabilitation Research – Neurological Rehabilitation (RERE-Neuro),

Pediatrische kinesitherapie, Departement Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie

VUB.

 

Katrien Krikilion

Pediatrisch kinesitherapeut, kinderneurologie, CP conventie, UZ Brussel.

 

Els Van Rossem

Kinderneuroloog-Kinderrevalidatiearts, Revalidatieziekenhuis Inkendaal en CAR De Hert.

 

Universiteit Hasselt

 

Prof. dr. Eugene Rameckers

Professor pediatrisch kinesitherapie, Departement Revalidatiewetenschappen,

Universiteit Hasselt.

 

Prof. Dr. Katrijn Klingels

Associate professor Pediatrische Revalidatie, Departement Revalidatiewetenschappen,

Universiteit Hasselt.

 

Prof. Dr Evi Verbecque

Assistent professor Pediatrische Revalidatie, Departement Revalidatiewetenschappen,

Universiteit Hasselt.

 

Arteveldehogeschool

 

Dr. Marieke Coussens

Postdoctoraal onderzoeker Departement Revalidatiewetenschappen, Universiteit Gent.

Docent ergotherapie Arteveldehogeschool.

 

Ruth Vanderswalmen

Lector Professionele Bachelor in de Logopedie en Audiologie, Arteveldehogeschool

Docent in het postgraduaat leerstoornissen. Logopedist met specifieke expertise in

leerstoornissen, zelfstandige praktijk TaLent De Pinte.

 

Sofie Carnewal

Lector Professionele Bachelor in de Logopedie en Audiologie, Docent in het postgraduaat

leerstoornissen, Arteveldehogeschool. Logopedist met specifieke expertise in

leerstoornissen, zelfstandige praktijk Het Groepshuis (Eeklo).

 

Christel Van Vreckem

Docent Professionele Bachelor in de Logopedie en Audiologie, Docent in het

opleidingsonderdeel ‘Lezen en spellen’ en in het postgraduaat leerstoornissen,

Arteveldehogeschool. Docent met ervaring in praktijkgericht onderzoek rond ‘Lezen en

spellen’.

 

Thomas More hogeschool

 

dr. Ivo Bernaerts

Psycholoog-onderzoeker, Hoofdlector Psychodiagnostiek, professionele

bacheloropleiding Toegepaste Psychologie, Thomas More.

 

Centra voor Ontwikkelingsstoornissen (COS)

 

Brussel

Eva Cloet

Directeur Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen Brussel vzw, UZ Brussel

Onderzoeker VUB Departement Volksgezondheid, beleid en sociale ongelijkheid in de

gezondheidszorg.

 

Petra Condijts

Pediatrisch kinesitherapeut, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen UZ Brussel –

Inkendaal.

 

Ilse Dereu

Pediatrisch kinesitherapeut, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen, UZ Brussel.

 

Maya Van den Eede

Pediatrisch kinesitherapeut, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen, UZ Brussel.

 

Nils Goovaerts

Pediatrisch kinesitherapeut, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen, UZ Brussel.

kinderneurologie UZ Brussel

 

Nele Eggers

Klinisch psycholoog, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen, UZ Brussel.

 

Veerle Mox

Pediatrisch kinesitherapeut, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen, UZ Brussel.

 

Karen Mellaerts

Psychologe, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen - kinderneurologie, UZ Brussel.

 

Tess Hollemans

Klinisch psychologe, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen, UZ Brussel.

 

Leuven

Prof. dr. Els Ortibus

Kinderneurologie-Revalidatie, UZ Leuven

Directeur Centrum voor ontwikkelingsstoornissen, Leuven

Departement Ontwikkeling en Regeneratie, KU Leuven.

 

Ellen Craye

Pediatrisch kinesitherapeut, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen, UZ Leuven.

 

Antwerpen

Meneia Steel Lebre

Coördinator Centrum voor ontwikkelingsstoornissen, UZ Antwerpen.

 

Inge Laurent

Pediatrisch kinesitherapeut Centrum voor ontwikkelingsstoornissen, UZ Antwerpen en

kinderneurologie UZ Antwerpen.

 

Caroline De Gand

Pediatrisch kinesitherapeut Centrum voor ontwikkelingsstoornissen, UZ Antwerpen.

 

Evelien Bosmans

Pediatrisch kinesitherapeut, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen, UZ Antwerpen.

 

Sophie Dom

Pediatrisch kinesitherapeut, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen, UZ Antwerpen.

 

Anja Jansen

Pediatrische Kinesitherapeut, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen, UZ Antwerpen.

 

Gent

Christa Heyse

Directeur Centrum Ontwikkelingsstoornissen Gent, UZ Gent.

 

Helena Sabbe

Pediatrisch kinesitherapeut, Centrum Ontwikkelingsstoornissen Gent, UZ Gent en

praktijk Kind en Beweging.

 

Individuele therapeuten

Bart Moors

Pediatrisch kinesitherapeut, Vossenberg-1-team Hasselt en Genk

Lid Technische Raad voor Kinesitherapie

 

Lieve Rombouts

Pediatrisch kinesitherapeut

Moeder van 3 kinderen met ontwikkelingsstoornissen

 

Lara Hechtermans

Logopedist

 

Sarina Daniella Wuyts

Logopedist

 

Elke De Kock

Pediatrische kinesitherapeut.

 

Kathy Blanchaert

Pediatrisch kinesitherapeut, Dinamo, Centrum Ontwikkelingsstoornissen Gent

Zorgcoördinator Sint-Michielsschool Merelbeke.

 

Natalie Van Gelder

Pediatrisch kinesitherapeut, Dinamo

Zorgcoördinator Sint-Michielsschool Merelbeke.

 

Sophie Etienne

Pediatrisch kinesitherapeut, Dinamo.

 

Kato Vandervelden

Pediatrisch kinesitherapeut, Dinamo.

 

Naomi De Bie

Pediatrisch kinesitherapeut, Dinamo en K-fit.

 

Dieteke Van Gansbeke

Pediatrisch kinesitherapeut, Dinamo en K-fit.

 

Ian Blanckaert

Pediatrisch kinesitherapeut, Dinamo en K-fit.

 

Leen Seijnhaeve

Pediatrisch kinesitherapeut, Dinamo.

 

Isabelle Verbiese

Pediatrisch kinesitherapeut, Dinamo

 

Referenties

Blank R, Barnett AL, Cairney J, Green D, Kirby A, Polatajko H, et al. International clinical

practice recommendations on the definition, diagnosis, assessment, intervention, and

psychosocial aspects of developmental coordination disorder. Developmental Medicine and

Child Neurology, 2019;61:242-85.

 

https://richtlijnendatabase.nl/richtlijn/adhd_bij_kinderen/startpagina_-

_adhd_bij_kinderen_en_jongeren.html

 

https://kce.fgov.be/nl/publicaties/alle-rapporten/behandeling-van-autisme-bij-kinderen-en-

jongeren-klinische-praktijkrichtlijn